livetogkampen

Oppdatering

Jeg er visst ikke så innmari flink til å skrive for tiden. Jeg har mye som surrer rundt i hodet, men å få det ned på bloggen er ikke akkurat lett…
Det, som så mye annet, er et ork til tider..

Ti-ukersen min er for lengst ferdig, og i skrivende stund er snart enda en gruppe ferdig med sin ti-ukers, så tiden fyker av gårde.
Det var stort sett greit å komme heim, iallefall den første tiden. Så begynte flere av delbitene å røre på seg, og jeg fikk soveproblemer igjen. Ble redd senga og var tilbake på sofaen for fullt.
Løsningen ble seks netter på Betania, hvor jeg iallefall fikk kurert senge-redselen min… Og hvor jeg fikk litt hardt tiltrengt omsorg.
De små trenger det, men jeg trenger det jeg også. Fordi de er de eneste som kan gi meg det, slik at jeg føler det er trygt å ta imot.

Jeg har vært flere runder der inne på selvhjelpsgruppe etterpå, og nå har de startet opp ny gruppe.. Vi på vår gruppe ble med på den, og så var det noen nye. H. er med inn igjen, som man bruker når man starter ny gruppe.
Det var ganske greit, men jeg sa nok litt for mye om de små. Og de følte seg egentlig ikke helt akseptert, så jeg vet ikke jeg. Vi får vel se hvor det bærer.. Akkurat nå gruer jeg til neste gang…

Psykologen min har jeg visst tatt juleferie fra… Stakkar, han er nok bittelitt oppgitt over meg… Men jeg lover å prøve skikkelig igjen over nyttår =P Jeg synes faktisk ikke det er så lett… Jeg føler at jeg kan litt for mye faktisk… At han er pittelitt forutsigbar, slik at jeg ofte vet hva han skal si.. Samtidig er forutsigbarhet trygt..

Var noen dager på Skarsøya også, fra forrige Lørdag til Torsdagen.. Og DER sov jeg. Det var godt, siden jeg har slitt litt med søvn igjen..

Det nærmer seg jo Jul må vite. Jeg er ikke så glad i julen. Det blir sånn krampeaktig «nåskalvihadetbrasammenoglekelykkeligfamilie» over det. Guttene er nok litt klar over at jula er litt vanskelig for meg, så de har bedt om å få være hos faren for tredje julaften på rad. Det er greit, det får de bestemme selv. Vi lager kos når de kommer i mellomjula.
Men mamma forventer at jeg skal komme til henne i jula, noe jeg ikke vil. Jeg vil ikke ha henne her heller. Hun og pappa kan heller komme når guttene kommer. Mamma lager mye styr om dette, tydeligvis mest redd for hva alle andre vil si. Pappa gidder heller ikke prøve å forstå.
Men jeg var hos mamma Julaften i fjor, og dissosierte bort mye av dagen. Ganske mange av smådelene har også problemer med å forholde seg til henne. Og Livia får mye jobb. Taran og Livia, en fire og en ni-åring. Det sier seg selv at det blir vanskelig. Jeg vil ikke ha det sånn i år. Da vil jeg faktisk heller være alene. Nå har jeg noen andre planer på trappene, kanskje… Men jeg ville heller vært alene, enn å dra dit. Det er lettere når guttene er med, for de passer litt på, selv om det blir feil at de skal måtte gjøre det. Men de ser alltid når jeg blir trigget.

Gutta har vært her i helga, og etter Magnus ønske ble det kalkun. Jeg ymtet litt om at det var julemat, men fikk beskjed om at det var jul nå, iallefall advent og at det var nære nok… Egentlig har han rett.. Hvorfor skal man spise god mat bare en gang for året ? Koselig å ha ungene på besøk. Manglet eldste da, han ble heime på hybelen sin i helga.
Mamma har laget en del styr fordi han ikke er her hver helg. Denne helga tilbydde hun han penger for å dra heim. Men ikke hvis han dro til farmoren og lå. Så på et vis prøver hun å styre både han og meg. Men både jeg og han vet at jeg ikke har plass når de to minste er her, egentlig. Og at det da ofte er greit at han ligger til farmora. Så ligger han her når både han og jeg føler for det. Ikke når noen andre bestemmer det.. ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Pappa sendte melding og spurte om det var greit at han kom i helga. Og jeg svarte at det var greit. Men siden det har vært så mye styr om at jeg ikke vil feire jul med mamma, svarte jeg også at de trengte ikke komme hvis de skulle mase mer om det…. Kan vel kanskje si at de ikke kom…. svaret jeg fikk var at han skjønte jeg ville ha minst mulig kontakt med dem, og at jeg fikk bare feire jul sånn som jeg følte for det. Men at han ikke kunne skjønne hvorfor. Dessuten slengte han på at han visste mere enn jeg skjønte. Og jeg fikk bare ta kontakt om jeg ville snakke.
Jeg fikk jo svart han igjen da, at jeg ikke ønsket lite kontakt med han, jeg kunne tenkt meg mer kontakt med han. Men at jeg ikke takler mamma. Egentlig ville det vært naturlig at jeg kunne ha hatt mye kontakt med han, og mindre med mamma, all den tid de er skilt og pappa er samboer på nytt, men dengang ei. Han tar mamma sitt parti uansett. Selv om han beklager seg over henne når han kan.

Så jeg får litt problemer her.. For det første plager det meg at han sier han vet mer enn jeg skjønner. For det betyr ett av to. Siden jeg ikke har sagt noe, og til og med benektet at det var den ene overgriperen min (Den som er mest sannsynlig), så sitter han enten og gjetter i vilden sky (Som alle andre), eller så hadde han faktisk anelser da jeg var yngre

I tillegg plager det meg at han ikke kan forstå hvorfor jeg strever sånn med mamma. Han, av alle, burde forstå hvordan det var for meg og vokse opp med henne som mor. Hvordan det er som barn å vokse opp med en psykisk syk mor.(Som ikke innser at det er et problem) Som brukte angsten sin for alt den var verdt til å manipulere oss hjemme. Som spiste Sobril som sukkertøy. Pappa skulle bare visst HVOR mye sobril hun faktisk spiste i perioder. Eller hvor mange ganger jeg fikk høre at jeg ønsket henne død, at jeg var slem, umulig og alt det der, fordi jeg for eksempel ikke ville bruke den genseren hun ville jeg skulle bruke… Eller noe annet helt trivielt. Han burde huske HVOR mange ganger han grep inn og gikk imellom..

Det er litt sånn at når han ikke viser tegn på å forstå det, klarer jeg ikke å forholde meg helt til han heller. Men jeg savner faren min. For han var en god pappa da jeg var barn.

Jeg vet ikke jeg.. Verden er ikke akkurat så lett for tiden. Og snart er det jul.
Du strålende adventstid….. Blah…

Men jeg ønsker dere alle en fin adventstid ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Single Post Navigation

3 thoughts on “Oppdatering

  1. Waterlily on said:

    Styrke og en god klem sendes 💛

  2. Håper du har en fin julehøytid, tross alt , klem 😉

  3. Klem begge to =) Ukrutt forgår jo ikke så lett, Janne… Såeh…

Legg igjen en kommentar

