livetogkampen

Rev og Rådyr og Skjærer og sånn…

Minstegutten min har vært her noen dager, og fått med seg noe av dyrelivet her.. Måkene er jo en selvfølge.. Hissige som de er, og ikke mindre hissige er de nå, som ungene har falt på bakken.. Minst på to steder på vei til butikken blir vi angrepet av disse hissige skapningene.. som egentlig ikke gjør annet enn å passe på ungene sine… Allikevel er det vel merkelig at de ikke lærer og legger eggene sine på samme sted år etter år, hvorpå ungene faller ned år etter år, og som regel blir tatt av katta, uoppdragne drittunger, eller overkjørt på hovedveien.. Likefullt er de sikkert tilbake på samme sted neste år også. Måsene er litt skumle der de stuper mot deg, og nesten treffer. Ja, faktisk ble jeg kakket i hodet av en her forleden. Det var nok ikke meningen, og jeg tror den måsen ble like overrasket som meg…

Guttungen la seg etter meg i natt og plutselig blir jeg vekket av at han kommer inn på soverommet ganske ivrig.. «Mamma, mamma, jeg så en revunge.. Og den var liten.. Jeg gikk ut for å se på den, og den var helt nær.. Måsene angrep den, da.. Og da jeg snudde meg sto det en rådyrkalv rett bak meg. Jeg kunne nesten ta på den, mamma.. » Måtte opp og se på rådyrkalven jeg også da.. Og det er faktisk utrolig hvor mye dyreliv som utspiller seg rundt husene her. Særlig sent eller i de helt tidlige morgentimene, før biler begynner å kjøre, eller mennesker begynner å høres… Jeg ser ofte slikt, fordi jeg ofte er våken..

Guttungen skulle ta båten til Trondheim og pir-badet tidlig, og da han sto opp og ordnet seg, skulle jeg ligge å late meg litt til.. Vrengte opp musikken, fordi det er godt å dorme til.. Plutselig hører jeg noe synge med i høye kra. Jeg synes ikke det er så veldig vakkert, så jeg står opp for å lukke vinduet. Og vips står jeg ansikt til ansikt med to skjærer som sitter helt inne i vinduskarmen og skravler. To til sitter på bakken nedenfor. Høflig som jeg er spør jeg dem om de skal inn eller ut, for jeg skal lukke vinduet… De valgte å fly ut etter litt betenkningstid. Men en times tid etter var de her og kjeftet fordi vinduet var igjen og de ikke fikk til å sette seg i det =) En vakker dag våkner jeg nok av at de er kommet helt inn. 

Skjærer er jeg ikke redd, så det går greit… Har dog en kråke her også, som gjerne vil inn.. Men KRÅKER er jeg redd.. De er jo på lik linje med klovner, jo… =)

Men koselig er det med alt dyrelivet.. =)

Single Post Navigation

Legg igjen en kommentar

