livetogkampen

Ulv

Er det virkelig så synd på ulven fordi den blir flådd etter sin død? Kjenner den det? Gjør det vondt for den? Nei. Ulven er død. Den kunne ikke brydd seg mindre.

At man kan ha en formening om hvorvidt det er forkastelig å flå den og selge skinnet, det er en annen sak. Men synd på den? Nei.
Min personlige mening er at det er bedre at skinnet kommer til nytte, enn at det ligger og råtner. De burde kanskje ikke solgt det. De kunne gitt det bort. Jeg synes også de kunne stoppa ut hele ulven. Når den først var død.

Jeg tok ikke egentlig stilling til selve jakta. Jeg konstaterte at det var bestemt jakt fra høyere hold. Og forholdt meg til det. Slik som jegerne forholdt seg til det. Jeg ønsket jegerne lykke til med jakta på ulven. Men må innrømme at jeg nok opplevde at jeg heiet på ulven. Likte at den kom seg unna gang etter gang.

Men så ble den tatt til slutt. Personlig har jeg ikke sans for jakt med motorkjøretøy. Syns det er litt feigt at den som jaktes på ikke skal ha en fair sjanse til å komme seg unna. Men den ble altså tatt. Og nå er den død.

Jeg er med på at det var synd på ulven da den ble jakta på. Som det er synd på alt som blir jaktet på. Det var synd på den fordi den ble stresset, og ganske sikkert både redd og frustrert. (For ulven visste jo ikke at den ikke fikk være her. Den kan ikke grenser. Og ingen har enda noen løsning på hvordan man skal lære rovdyrene hvor de har lov å være eller ikke. )
Men synd på den fordi skinnet blir brukt etter døden? Den kjøper jeg ikke. …

Single Post Navigation

2 thoughts on “Ulv

  1. Ingeborg on said:

    Det er en fryd å lese det du skriver Berit! 🙂 Du har en herlig uttrykksform!

  2. Takk;-) Kjenner at det er helt greit å kunne ha sånne innlegg i bloggen også. Kan hende det blir mer av det fremover 😉

Legg igjen en kommentar

