livetogkampen

Har hatt dette innlegget lagret på kladd en stund, fordi jeg ikke helt har visst hvordan jeg skulle gjøre det. Det formidler altså en hel normal dag i mitt hode, en fredag på Betania under ti-ukersoppholdet..

– Vekkerklokka ringer.. Da må vi stå opp.. Nå…

-Tror jeg vil ligge litt til, vi har god tid.. Skal faktisk ikke noenting før om en time..

Jamen, klokka ringer, det betyr at vi skal stå opp..

Og litt sånn frem og tilbake. så finner jeg ut at jeg bare kan gi opp, siden Svea ikke skjønner, og slett ikke setter pris på slumrefunksjonen i det hele tatt. Så står jeg opp, men da er det selvsagt også galt..

– Men æ villa jo ikke stå opp no!!!! Koffor mått vi gjør det, da??

-Fordi klokka ringte…

-Men det e jo bare domt. Vi bestemme da vel likevæl sjøl.. Det va da vi som bestemt når klokka skoill ring å…

– Jamen, vi skal jo på sånn positivitetsmorgenmøte snart…

– Det e jo ikke enda, og dessuten e det bare domt uansett. Vi trøng jo ikke å dit..

-Vi har nå stått opp nå da, er ikke mer å krangle om det…

-Jeg er trøtt, jeg… Hvor er kaninen min??

-Den er her, vi har ikke mistet den..

– Jeg vil ikke dusje!!!!!

-DET må vi iallefall..

– Nei!!! Dusjing er skummelt!!! Noen kan komme inn… Kankje noen farlige..

-Det er ingen farlige på dette stedet..

Litt frem og tilbake med Tilje om dusjinga, hvor hun også får både Rakel og Tindra med seg så kommer vi oss allikevel i dusjen, med hjelp av Svea og tea..

-Jeg liker å dusje jeg, Hva som er så farlig med det da??

-Skal vi på gården idag??

-Skal vi det?? Kan jeg ta med kaninen da??

-Rakel, slutt å vær så barnsli…

-Kaninen kan ligge hjemme, i senga eller på rommet…

-Men jeg vil ha den med nå, på morgenmøtet…

-Nei, vi legger den igjen her.

Vi kommer oss selvsagt på morgenmøte, slik som vi alltid gjør, UTEN kanin, og nesten helt på nett.. De som er der av de ansatte sier sitt:

-Så my domt dæm si

-Det er kjedelig her

-Hysj da..

Jamen, det ER kjedelig her…

-Det ER det…

-Småongan har et poeng…

Og vi innsatte/utsatte skal også si vårt:

Koffor må du si så my domt, da??

-Enn om de synes vi er dumme da??

-Om de synes vi er dumme kan det hende de ikke liker oss mer..

– Næh, si DU nå å??

-Tror du de synes vi er dumme??

-Nei, jeg tror ikke de synes det.. Kan dere ikke holde fred en stund nå?? Og Tea, vær SNILL….

-Æ trur dæm syns vi e dom. Å du e iallfaill dom, så da e det iallfaill sant å…

Etter morgenmøtet er det tid til å spise frokost:

-Jeg er sulten.. Kan vi spise??

-Nei!! Vi trøng itj mat no, så det så…

-Jeg er heller ikke sulten…. Det er greit å ikke spise…

-Jeg vil ha pølse på!

-Jeg vil også ha mat..

-Kan vi ta en youghurt??

-Æ vil ikke at vi ska spis no.

-Men jeg ER sulten, og jeg VIL ha PØLSE på… Vær så snill??

-Vi må jo ha mat, og vi SKAL spise..

Det ble mat, og det ble pølse på, til de små sin glede.. Og til Tea’s store fortvilelse ble det også en youghurt.. Tenåringsfrøkna furtet hele veien til Kreare, og ville ikke dit heller.. Den diskusjonen fikk jeg aldri tatt, fordi noen tok over situasjonen.. Bildene jeg tegna på Kreare taler nok engang for seg selv.. Men siden jeg ikke var meg, har jeg ingen formening eller hukommelse om komunikasjon delene imellom, eller mellom meg og dem.. Ikke husker jeg mye fra lunsjen heller.. Men etterpå var det tur til gården..

-Åhh.. Vi skal på gården.. Kan du spørre om hunden??

-Tror du vi kan være inne hos kattungene ???

-Spør om hunden er ute??

-Jada, jada… Hodet mitt går i surr..

-Må vi holde på med hesten??

-Den er så STOR…..

-Men jeg VIL kose med hesten, jeg… Jeg liker den..

Jaja, det ble gård.. Og alle fikk kost med både hund, katt og hest… Dette var en dag de igrunnen var veldig aktive.. Men etter gården var de litt slitne, og vel heime var de fornøyde med å få kose seg med vafler til fredagskaffen.. Selv om jeg fikk sure kommentarer for mitt valg om å drikke kaffe…

Moro å lese dette sånn i ettertid.. Og sånn er det jo hele tiden.. Men nå har jeg enda flere jeg skilner ut… Var nok der da også, alle sammen, men jeg hadde ikke så god kontroll på alle.. Sett sånn i ettertid, så var det nok Livia som tok over for meg på Kreare.. Hun er den som i tillegg til Svea er mest aktiv nå også.. Og jeg kan se at det er henne utfra de maleriene jeg laget den gangen,,,

Og fremdeles: Jeg er ikke Schizofren… Jeg har bare en traumepåført personlighetssplittelse… Ganske vanlig, også…

Single Post Navigation

10 thoughts on “

  1. Det var veldig interssant å lese,
    Og på en måte så var det godt å se at det ikke bare er mitt hode som gjør sånt 😛 flere som prater og de fleste med forskjellige meninger.
    Det virker som du takler det bra og du skriver veldig bra 🙂

    *trygge klemmer til alle deg*

    • Ja, det er maaangee forskjellige meninger ute og går, om nesten alt…
      Blir litt sliten av disse smådelene, innimellom…

      Men det er igrunnen greit når du bare diskuterer med dem, men har styringa selv.. Er verre når de tar over og har styringa…

      F.eks er det ikke enkelt når Tilje dominerer, da får man liksom hverken dusjet eller noe som helst… Man får kanskje lekt masse, da.. Men…

  2. Hahahaa, ja slik går no dagan…. bra du stort sett e testede me dæ sjøl når du e her. sender Ludo i jobb som terapihund i morgen. klem til de som vil ha 🙂

  3. dette var utrolig interessant å lese! godt at det er flere som har det sånn, og det er som du sier en helt vanlig reaksjon. veldig fint at du delte dette, you made my day ❤

    • Det er jo egentlig et interessant fenomen….
      Meen… Litt slitsomt, til tider…

      Jeg skulle jo egentlig lagt det ut for leenge siden, men det var jo først nå jeg skjønte hvordan jeg skulle få til forskjellig farger på skriften =) Liitt treig, kanskje.. =)
      Fint at du fikk noe utav å lese det, da ❤ ❤ ❤

  4. Kjente meg utrolig igjen, har selv slitt med det samme etter traume og du har beskrevet det utrolig bra og sterkt . ❤ ❤ ❤

  5. takk for at du la ut dette, da føler jeg (vi) oss litt mindre alene.. ❤ *klem*

Legg igjen en kommentar

