livetogkampen

For dere som lurer………

……… Så kommer jeg heller ikke her til å skrive hvem min overgriper var. Jeg føler meg for det første ikke klar til å dele det med hele verden. JEG føler meg ikke klar. Jeg har delt navnet og forskjellig med psykologen min på Betania, og med psykodramaterapeuten her. Det skapte så sterke reaksjoner i meg, at om jeg noensinne skal dele det med noen utenom behandling, skal det være vel gjennomtenkt og JEG skal være meget klar for nettopp dette.

Jeg skjønner jo at mennesker som kommer fra samme sted som meg lurer og spekulerer. Ryktene om hva som sies når meg også. Selvsagt gjør de det. Er det en ting rykter kan, så er det å spre seg fort. Jeg skjønner redselen for egne barn. MEN: (Og dette er VIKTIG!!) MIN overgriper er DØD, og dermed til INGEN FARE for dagens barn. Så vær iallefall så snille at dere ikke setter ut rykter om mennesker som fremdeles lever. Det er ingen av dem. Sett forresten heller ikke rykter ut om noen, man skal VITE før man sier noe.

Hadde overgriperen min levd, hadde problemstillingen vært en annen. Da hadde jeg også hatt alle dagens barn å tenke på. Da hadde jeg sannsynligvis sagt noe, for å skjerme dem. Men dette er ikke en realitet. Og slik som det ligger an nå, skylder jeg INGEN å få vite noe som helst, om jeg ikke selv vil det.

Men slutt aldri å være redd for barna deres. Statistikken er rimelig klar. Tallenes tale er skremmende. Pass på dem, og ikke minst opplys dem.

Overgriperen min hadde også familie. Mennesker som var glade i ham. Jeg skylder dem ingenting, men jeg føler heller ikke for å rive ned det bildet nå. Jeg kan ikke på dette punktet i livet se at jeg selv vil få det bedre ved å henge ut fyren til spott og spe, selv om jeg hører at nok noen mener jeg skal det. Jeg kommer ikke til å gjøre det fordi andre mener jeg skal. I denne saken teller kun det som jeg føler, og det som er viktig for mine forutsetninger for å bli frisk igjen.

Kanskje kommer jeg alikevel til å anmelde overgrepene. Selv om de er foreldet. Jeg vurderer det fortløpende. Men da gjør jeg det for min egen del, og for min egen sjelefreds skyld.

Jeg skylder ikke overgriperen min en dritt. Jeg skylder heller ikke familien hans noe. MEN jeg skylder heller ingen andre noe.

Single Post Navigation

9 thoughts on “For dere som lurer………

  1. Så bra skrevet Berit. Ikke la noen presse deg til å gjøre noe som ikke blir rett for deg.

    Du bestemmer, som du skriver, helt selv.

    Klem

  2. <3<3<3 <3<3 Sant ❤

  3. Du skal aldri måtte bli presset til noe du ikke er klar for.
    Og spesielt ikke i dette tilfellet, hvor overgriper faktisk er død og ikke kan skade flere.
    Stå på vennen, jeg er stolt av deg! ❤

  4. Det gir vonde minner bare ved å nevne navn – jeg vet.. Skjønner godt at du ikke vil dele navnet med alle. Det er det bare du som bestemmer. Det er du som har kontrollen.

    klem ❤

  5. Flotte sterke kloke Berit!

  6. Det sier jo seg selv at du må gjøre det som er riktig for deg:)! Er uansett langt fra alltid lurt å offentliggjøre navn på overgripere — ikke minst fordi hvem som helst kan gjøre det, om hvem som helst, og det blir på en måte å ta loven i egne hender… er ikke lett, det der… 😦

Legg igjen en kommentar

