livetogkampen

En ny oppsummering over delene mine..

Jeg velger å ta en ny oppsummering over delene mine. Har kommet noen nye til, og det har skjedd en del med de gamle… Bruker den gamle oppsummeringa som grunnlag..

Oversikt over delene mine:

Rakel er den som er foreløpig minst.. Hun er fem år liten.. Rakel er hovedsaklig bærer av redsel og utrygghet. Alt er i utgangspunktet skummelt, men hun har veldig lyst til å tørre ting, som å rutsje i rutsjebane osv… Rakel KAN trygges, hovedsaklig ved hjelp av kosekaninen, dessuten suger hun på pekefingeren om hun får ta over.. Hun har ikke lett for å få tillit til folk, men de hun får tillit til har nok hjertet hennes til evig tid.. Hun liker kos og klemmer, og å bli strøket over kinnet. Hun vil også gjerne ligge i fanget, men føler mye usikkerhet ved det. Rakel er den som bærer de aller vondeste og de aller fleste vonde minnene. På Betania er Rakel mest trygg på Grete M, Ruth Esther, Lene og Bente.. Og Hanne, som har lest eventyr for henne før… Hun liker eventyr =)

Tilje er sju år. Hun har glimt i øyet og en god porsjon humor, men hun er også veldig utrygg.. Hun er tilbaketrekt og ikke så mye fremme, noe som nok også kommer av hvordan de andre delene forholder seg til henne. Hun liker rutsjebaner og husker, og liker å leke med lego.. Om hun får det, er hun fremme og fornøyd til hun blir jaget innover igjen. Tilje synes egentlig at man kan le når noe er morsomt og gråte når noe gjør vondt eller man er lei seg, men dette blir selvsagt hardt slått ned på av Svea.. Derfor er Tilje ikke bare usikker på folk på utsiden, men enda mere på de som er på innsiden sammen med henne. Tilje er også bærer av noen av de vondeste minnene, men hun var sjelden til stede hele veien, fordi Rakel var der og tok over for henne også, når det ble for ille. Tilje vil helst sutte på tommelen når hun er usikker, men gjør det sjelden. Kosegiraffen er hennes favoritt, men hun gir som regel etter for Rakel sitt behov for kaninen.. Her på Betania er det Grete M, Bente og Ruth Esther hun er mest trygg på..

Lykke er seks år.. Hun er en glad del, som tok over der man helst skulle være uforbeholdent glad og lykkelig. Hun er som de fleste barn glad i leker og gøyale ting.. Og bamser og slikt er aldeles topp. Lykke er også veldig glad i alle slags dyr.. Hun er ekstremt tillitsfull.. Og her på Betania er hun like glad i alle.. Særlig Kari, som tar henne med til gården og dyra..

Svea er ti år gammel. Hun ordner opp de fleste situasjoner, helst med å komme seg raskest som mulig hjem. Hun bærer tårene, og hun kontrollerer dem, fordi det er ikke lov til å gråte. Gråting medførte alltid straff, og Svea venter fremdeles på straffen som hun VET kommer til å komme fordi det er både grått og fortalt her på Betania. Hun er veldig irritert på begge de minste fordi de sutrer for mye. Svea kan godt være med å leke, men kan like gjerne la være. Hun erter de små, kaller dem pysete, men er egentlig like flink til å unngå ting selv. Hun er sjelden usikker, men er hun det, kommer totten der også. Generelt er hun skeptisk. Hun liker heller ikke at vi er på Betania. Hun foretrekker Grete M, og er også den som har mest tillit til Grete psykolog…

Thea er tenåringen. Jeg tror hun er tretten år, sånn ca. Hun har masse sinne i seg. På hele verden, og på meg. Hun oppsto etter overgrepene opphørte, i ungdomskolealder, men er fullt klar over de overgrepene som har skjedd. Hun er ekstremt var på urettferdighet. Hun er veldig sint på omverdenen fordi ingen så og stoppet overgrepene.. Hun er også sint på meg fordi JEG ikke stoppet overgrepene, og hun er veldig irritert på de små. Hun vil ha oppmerksomhet, men avviser det ofte om hun får det. Hun er den som selvskader, sannsynligvis fordi hun ikke vet hvordan hun skal takle alt det vonde hun er nødt til å forholde seg til, selv om hun ikke har opplevd det selv. Jeg er redd Thea’s sinne, og har selv vondt for å forholde meg til henne. Dermed er vi stadig i konflikt. Og Thea får minimalt med positiv oppmerksomhet, slik at den vonde sirkelen er igang.
Thea liker egentlig heller ikke at vi er på Betania, men forholder seg bedre til det enn Svea. Hun bryr seg lite om personalet, men har litt sansen for de som tøyser.. Og har noe sansen for Grete M. Hun er også en av dem som har mest sansen for Grete Psyk, men hun er også blitt enormt begeistret for Ane, som har viet henne mye oppmerksomhet.

I tillegg til dette, har Tilje og Svea fått masse tillit til Hanne denne gangen. Svea med sin innebygde skepsis trenger nok å stole på flere, og hun tror visst Hanne kan løse alle verdens problemer.
Og så har det oppstått noe Christina min kaller for Camilla-dilla… Det er visst alle disse delene på nett med. Også Thea… Og det og virkelig klare å begeistre Thea, det må vel kanskje sies å være en bragd??

Så fikk jeg tak på en ny del mens jeg var på Betania..: Hannah, en liten pike på rundt fem slik som Rakel. Jeg vet ikke mye om henne, hun virker redd, men ikke livredd slik som Rakel.. Og så virker det som hun bærer på en alvorlig viktig minnebit, noe jeg absolutt burde vite, men som jeg ikke kan få tak på. Det virker som om Hannah kan glede seg litt mer enn Rakel, at hun ligger nærmere Tilje i følelser, og kanskje også har noe av den gleden Lykke har.. Selv om fornemmelsen av det minnet hun vokter og som hun er redd for, virker veldig alvorlig…

Så fikk jeg igår og i dag bekreftelse på at det nok var fire deler til… Tindra dukket opp igår kveld/natt og Mali fulgte hakk i hæl… Og de to jeg ikke har tort å nevne med navn enda… Som jeg har visst om lenge. Idag har jeg lyst til å trosse dem littegranne: Det er Vilje og Saga.

Tindra er åtte.. Hun er rett frem, alvorlig, utrolig redd. Vokter hardt på noe. Og er helt enig med Svea i at å gråte, det gjør man ikke. Tindra er redd menn.. Noe forsåvidt også de andre er, men ikke i den grad Tindra er det. Selv ikke Rakel er så redd menn som Tindra. Tindra er også den som er reddest for mørke rom og kjellere. Rakel blir skrekkslagen og panisk, Tindra blir fullstendig lammet og apatisk… Jeg lurer virkelig på om Tindra har enda verre minner enn Rakel, og at hun har stått i dem alene. Uten at Rakel har trådt til… Rakel har som regel trådt inn der Tilje har måttet gi tapt, og hun har hjulpet Svea.. (Alle har selvsagt i utgangspunktet hjulpet meg), men jeg tror Tindra har måttet være like sterk som Rakel, og at de er likeverdige i å ta smerten.

Mali… Mali, ja.. Mali skremmer meg. Mali er tre år. DET skremmer meg. Jeg vet ikke så innmari mye om henne. Hun er litt sjenert, resignert, og ikke så innmari glad. Trist. Men hva hun bærer på vet jeg ikke. Og det skremmer meg virkelig. Hvorfor trengte jeg en del-personlighet da jeg var tre år?? Overgrepsminnene mine starter da jeg var fem, med Rakel sitt badekarminne. Jeg VIL ikke at det skal være noe før det. Jeg TRENGER at det ikke er noe før det. Hva er det med Mali?

Så er det de to siste : Saga og Vilje. Alder: ubestemmelig. Og jeg vet mye om dem, men de er ikke overgrepsminnebærere. Jeg skriver ikke så mye om dem, fordi de er i hovedsak der for å ta vare på de små. Jeg vil ikke ødelegge det de gjør for de små, og da for meg. Dessuten skjønner jeg ikke så mye av dem. De vet nok alle minnene, fordi de kjenner alle små-delenes hemmeligheter, men det er ikke deres minner, de bærer dem ikke. De er de små sine beskyttere og trøstere, tror jeg, uten at jeg vet. Uten at jeg skjønner. De er litt tilbaketrekte nå, dess mer de små har kommet frem idagen, dess mer oppmerksom jeg har blitt på de små, dess mere har de trekt seg tilbake… Tror jeg…

Single Post Navigation

2 thoughts on “En ny oppsummering over delene mine..

  1. <3<3 :'(<3<3<3<3<3

Legg igjen en kommentar

