livetogkampen

Helvetesnatta…

I natt har jeg ikke sovet. I natt har jeg absolutt ikke sovet. Alene om ikke å sove har jeg ikke vært, andre har også hatt ei for jævlig natt her. Men det gjør ikke denne natta mindre jævlig at vi er flere.

Hele går kveld fra ca halv ti og ut denne natta har vært preget av angst og uro fra de små. Kanskje kommer det av at det var uro på andre inne på avdelingene, slik at nattevaktene sprang mer enn de brukte, og dermed ikke var så mye i ro på storstua som de bruker. Dermed ble det utrygt for smådelene, som da iallefall ikke torte å legge seg.. Hadde jeg kommet meg i seng før, hadde de jo ikke visst noe, men nå ble det ingen legging.. De små var i opprør i natt, altså.. Og selvsagt var det ikke bare dette som var grunnen. Men de små er vanedyr, og de liker ikke at ting ikke er som de skal… De strever hardt nok med at det er to som er sykmeldte her, og ikke går på vaktene sine som de skal, og at ei her skal slutte.. Og i tillegg er det masse nye fjes, altså har det vært mange opplæringsvakter her, pluss ei som er ferdig med opplæringa og går som tilkallingsvakt.. Nå er tre av fire skikkelig flinke, og de små har erfart at det er trygt, men det er da så alikevel ikke slik det skal være… Og den ene som ikke var flink, var til gjengjeld skikkelig lite flink, og i tillegg helt uinteressert i de hun skulle jobbe med, pasientene… noe som skremte Rakel fra sans og samling, og de andre var vel ikke overhappy de heller…

Så inatt har de ropt og krevd.. I tillegg har jeg fått tak på en bitteliten del til, Hannah, som ikke kan være særlig eldre enn Rakel, altså rundt fem år…Hannah bærer på noe jeg burde forstå, noe jeg burde vite… Men jeg får ikke tak på det.. Det er et ubegripelig minne i en bitteliten kropp… Og det har jeg også slitt en del med i natt…

Jeg har ligget i fang et par ganger, men selv om det er godt, hadde det vært enda bedre om det faktisk hadde hjulpet… For jeg sovnet jo ikke, og har enda ikke sovet.

Skrevet litt har jeg derimot gjort, for å beskrive det kaoset som har vært i mitt hode i natt, og som forsåvidt er i mitt hode enda…

Tilje er fremme og vil ha giraffen
Mens Rakel forlanger en langøret kanin
Og pekefingeren vil hun ha i munnen
Mens Tilje forlanger tommelen sin

Og begge kan ikke få alt, og de gråter
Men da er det at Svea ligger på lur
Hun aksepterer så visst ingen tårer
og kjefter dem begge opp etter tur

Og uroen vokser mens tårene stopper
For Svea har de to vært ute for før
Og å trosse den bestemte ti-årige frøken
Nei, det er det ingen av dem som tør

For tårer for Svea betyr den strengeste straffen
og derfor er hun så usigelig redd
Så hun går rundt og passer de andres tårer
Men vet at skaden, den er allerede skjedd

Lille Lykke synes at man kan ha det litt moro
og mest av alt hun ønsker seg fred
Men her gir hun tapt og trekker seg tilbake
For DETTE kan hun ikke hamle opp med

Thea har største uroen i kroppen
og skadetrangen hennes er uhåndterlig stor
For Thea kan ikke takle alt dette
og tror ikke det finnes noen løsning på jord

For i kveld er alt utrygt midt i det trygge
Og det er fullt kaos i små barnesinn
Og alt det de små strever med og føler
Setter seg hardt i magen MIN

Midt i alt det vanskelige, men kjente rare
dukket en urolig Hannah opp
Og Hannah har et eller annet jeg burde skjønne
Et ubegripelig minne i en ganske liten kropp

Ja, som dere ser… Her streves det.. Og det er kanskje et tegn på at det jobbes. Mere urolig enn de har vært nå, har de små aldri vært.. Men de har vært der før, og jeg har kjent til dem ganske så lenge, jeg har bare ikke snakket veldig mye om dem før. De ville ikke at jeg skulle dele, og jeg ville ikke dele… Men nå er de iallefall enige om å dele meg.. Det er kanskje noe det også…

Sofaen på stua her er full av bamser, alle bamsene mine og hodeputa mi er oppe. Jeg får kanskje legge meg ned en liten tur. Og igår fikk jeg en pitteliten muse-bamse av Christina.. Og idag får jeg vel rekke sparkjøp slik at jeg får kjøpt meg en sånn blå smurf som en av de andre her har… Er nemllig en to/tre små som er rimelig sjalu på den smurfen, og nå har jeg lovet dem det…

Single Post Navigation

3 thoughts on “Helvetesnatta…

  1. Sender over mange klemmer ❤

Legg igjen en kommentar

