livetogkampen

MONODRAMA 19.04.2012

Natt til Torsdag var vond. Jeg skjønte det kom til å bli en reaksjon, og sovnet i fanget på Grete på kvelden. Men sov veldig lite og våknet av et gedigent mareritt. Helt forferdelig. Og det var selvsagt koblet til psykodramaen onsdag. Jeg var sjeleglad at det var Grete og Ellen som var på jobb. Så etter nesten ikke noe søvn, sto jeg bare opp…

Halv ni var det klart for monodrama. Og jeg visste vel hva som ville komme. Siden jeg hadde mareritt på natta. Og det blir tatt opp i rapporten. Så da ble det det som ble tema da.. Og jeg fikk spilt ut det som jeg husket av det minnet. Jeg husket ikke overgriper, rent bortsett fra at det helt klart var en annen enn den som jeg tidligere har husket. dessuten var jeg to år yngre enn jeg hadde trodd… Jeg orker ikke direkte beskrive minnet men det inneholdt bad, badekar, voldtekt og «drukning»… Merkelig at jeg er veldig glad i vann, egentlig…

Jeg var i det minste ikke så sint på det barnet denne gangen som jeg har brukt å være.. For denne episoden klarte jeg å frata henne skylden.

Men det hele ble så tøft at jeg ble barnet, jeg var en livredd femåring… Med fryktelig vondt i magen hele den dagen. Sånn reddvondt. Fotfulgte Tove alle steder , til og med på kjøkkenet.. Og når hun måtte noe, som jeg ikke kunne være med på, tok Gunnveig over.. Og så måtte jeg vente enn liten stund alene, for de måtte diskutere noe på kontoret til Hanne, og etterpå kom Hanne og tok over.. Små femåringer får ikke være alene, og kan ikke være alene… Så det ble å ligge i fanget å ha eventyrstund med Hanne, lenge og lenge…

Men i rapporten får selv ikke redde femåringer være med, så da måtte jeg vente.. Godt plassert på et relativt trygt sted.

Etterpå kom Monica og Catharina på jobb og så fikk de passe på meg. Kontorarbeid måtte gjøres så stakkar lille barnet så dem… Og etterpå ble jeg med dem hele tiden. De fleste andre på gruppa valgte å se menn som hater kvinner på video inne på gruppas stue, men er man liten må man også finne seg i at de voksne sier NEI… Så det fikk jeg ikke se. Men jeg var sammen med de «voksne» og ei fra pusterommet jeg, og var sikkert like trygt og greit det.. Skulle i kjøleskapet å hente sukker og melk til kakaoen min, men fikk så vidt melk i før jeg måtte løpe ut, pga den filmen.. Fant sukker på felleskjøkkenet istedet da.. Senere fikk Catharina hente melk til meg.. spiste lapper til kvelds.

Grete og Ellen var nattevakter igjen og jeg sovnet nok engang i fanget til Grete. Hverken jeg eller de forventet en lett natt så lenge jeg faktisk var fem og redd. Men da jeg fikk mareritt, hadde jeg roet meg uten å våkne. Og da jeg våknet var alle opptatt med å trøste/prate med andre.. Men radioen sto på fremfor tv`n, med musikk på. Så jeg la et pledd der og la meg på gulvet.. Sovnet nesten igjen før Grete kom med madrass til meg, og da sovnet jeg som en stein, og sov jaggu meg resten av natta. Og våknet som voksen til dagen i dag.

Single Post Navigation

Legg igjen en kommentar

