livetogkampen

Tøffe natta, uttrykksgruppe med triggere +++

Jepp, som overskriften sier, den har vært tøff denne natta også. Startet ikke engang i sengen i natt, men lå på sofaen fra starten av. Masse masse mareritt-flashbacks har drevet gjennom meg i natt, og takker for tålmodige nattevaktene som kom og fikk meg sånn noenlunde i vater igjen hver gang. Men fordi de klarer å gjøre det, og fordi det er trygt med lydene og stemmene deres, sovner jeg ganske raskt igjen. Derfor sover jeg mer her enn hjemme. Jeg har altså ti ganger så mange flashbacks på en natt, men også ti ganger så mye søvn, så alt i alt…. Jeg vet ikke jeg, men jeg er iallefall fornøyd med å ha fått sovet noe. Slik at jeg berger gjennom dagen uten å være for trett.

Dagen er også en utfordring, fordi jeg jobber så mye med dette umulige, slik at jeg flasher litt. Jeg kan ikke være for mye på rommet, for det er lyden av andre som holder meg på plass her og nå. Før har det vært dataen, men akkurat nå merker jeg at de helt trygge menneskene er bedre.

Idag har vi hatt uttrykksgruppe. Vi har bl.annet holdt på med billed terapi, malt… Huset der uttrykksgruppa holder til er en utfordring. Fordi det inneholdt lukter som minnet om dengang da, og var SVÆRT triggende for meg. Men alikevel klarte jeg å være der, og også aldeles tilstede, nettopp fordi vi malte. Det er noe som jeg selv bruker til å roe meg ned hjemme, og er veldig glad for at det virket der også. Selv klarte jeg ikke å sette ord på hva det jeg malte betydde for meg, eller hva slags følelser det gav meg, eller jeg uttrykte, men ei av de andre på gruppa satte ord på hva hun så i det og det falt helt på plass i meg. Kjente at det stemte på en prikk.. Til tross for det skumle huset med den triggende lukta, gleder jeg meg enormt til neste ukes uttrykksgruppe. Jeg liker den gruppen veldig godt.

Ellers er dette en veldig fin gruppe. En enormt fin gruppe vil jeg si. Så de har vært flinke med sammensetningen når de plukket ut, altså. Vi er fire stk fra forberedelsesgruppa jeg var på i høst, og to som har vært her før,, samt ei som kommer fra en annen kant av landet og har gjesteplassen. Så vi er syv på gruppa, som regel er de seks.

Litt ekstra moro er det at det er tre stykker på pusterommet, og blant dem er ei til av de som var på forberedelsesgruppe sammen med meg. Hun har alt gjennomført ti uker, og er nedpå pusterommet nå. Snakket med henne i natt, siden hun også kom opp en tur, og det var veldig moro å se nettopp henne igjen…

Var også ukesluttgruppe på morgenen, og det skal være en positiv gruppe, men den er også litt vanskelig. Men varer ikke så lenge, bare en halv times tid. Fredagskaffe var det halv to, for de av oss som hadde lyst. Kaffe og vafler, med både ansatte og «innsatte», fra Fagerborg og pusterommet. Nå er det bare vent på middagen.

Her spiser jeg , som vanligvis spiser ett måltid, men masse brus pluss noe snop, minst fire faste måltider, (innimellom fem), Og jeg har ikke drukket brus i det hele tatt heller ikke spist snop. Føler meg veldig flink. Men trangen til brus og snop forsvant med faste, greie måltider. Så får se om jeg fortsatt klarer det, det vil i så fall være en bonus.. =)

Ja sånn har natta og dagen på Fagerborg vært. Så blir det vel et nytt innlegg etterhvert. Kanskje i løpet av helga, kanskje ikke, vi får se hva tid og lyst bringer. Vet ikke helt om jeg skal kjøre heim en tur i helga heller..

Single Post Navigation

Legg igjen en kommentar

