livetogkampen

Tannlegeskrekk!!!!… Og selvskading…. !!!

Jeg har sånn forferdelig tannlegeskrekk. Og nå har jeg mistet fyllinga i en av framtennene. Altså, den tannlegeskrekken har jo ført til flere ødelagte tenner selvsagt, og iallefall to er brekt, jeksler. Men det gjør ikke vondt. Den forbanna framtanna gjør VONDT. Og jeg tør ikke ordne meg tannlegetime. Jeg tør ikke til tannlegen. Det er ikke det at jeg er redd for smerte. Jeg har høy smerteterskel. Men bare tanken på at noen skal rote rundt inni munnen min, er ganske så uutholdelig. Og jeg klarer ikke at andre påfører meg smerte, ikke den minste smerte. Da er jeg rett i marerittet igjen. I verste fall vil jeg da «miste» meg selv, og «noen» tar over. DET er ikke noen særlig god løsning. Men det ville ikke vært første gangen jeg hadde gjort det i tannlegestolen. Det gjorde jeg alt som barn. Det var sjelden jeg hadde noe særlig med minner fra skoletannlegen. Som regel ble jeg verden bevisst igjen etterpå, men jeg har også opplevd å ikke ha kommet meg på skolebussen på grunn av det. Selvsagt skjønte jeg lite av hvorfor den gangen. Så alle slags unnskyldninger ble brukt for å dekke over hendelsene. Jeg skjønner ikke så mye av det nå heller. Men jeg fatter iallefall hvorfor. Alt for mange ganger har noen tvingt seg inn i munnen min, og alt for mange ganger har andre påført meg smerte. Jeg vet at det blir et mareritt om jeg ikke klarer å få ordnet den tanna. Men hadde det bare vært den. Tannlegen kommer jo til å se på alle de andre også. Og kanskje insisterer han på at jeg må gjøre noe med dem, for de blir jo ikke mindre ødelagte etter som tiden går. Jeg tør ikke. Og jeg tør ikke dra alene heller, om jeg skulle skaffet meg time. Og jeg tør ikke fortelle tannlegen hvorfor jeg er redd han. Og nå er det bare tre uker til innleggelse. Det vil ikke bli særlig bra å komme dit med tannpine. Jeg vet jeg må, men jeg kommer ikke til å klare å ta det steget.

Og det at jeg ikke klarer dette, har ført til at jeg har sprukket. Sprukket og kuttet. Noe dypere enn vanlig også.Tannsmerten minner meg på nederlaget mitt. Og så kommer igjen tankene på hva som skjedde. Og jeg får den grusomme smaken i munnen. Som jeg ikke får bort. Og alt dette fører igjen til et nytt nederlag : Jeg kutter og kutter. Så de røde blodråpene renner nedover armen. Og alt er håpløst.

Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre..

Single Post Navigation

2 thoughts on “Tannlegeskrekk!!!!… Og selvskading…. !!!

  1. Skjønner svært godt hva du går igjennom. Fryktelig vondt at du måtte oppleve så mye dritt, men så flott at du skriver om det! Du inspirerer, vettu 🙂 Ønsker deg alt godt!

    Klem, Mellen

Legg igjen en kommentar

